ČLÁNEK 2: #SOCIALSELLING – JAK TO CELÉ FUNGUJE V KAŽDODENNÍ PRAXI?

Článek 2: #socialselling – Jak to celé funguje v každodenní praxi?

V poslední době dostávám často dotazy týkající se mé praxe při práci se sociálními sítěmi. Spousta kolegů a známých, se kterými se o tématu Social Selling bavím, si myslí, že budou na LinkedIn a Twitter muset trávit neúměrné množství času a rozumět spoustě technických detailů, aby mělo jejich snažení nějaký prodejní efekt.

Pokud o tématu Social Sellingu slyšíte poprvé. Doporučuji si nejdříve přečíst náš první článek: Co je #SocialSelling a jak s ním začít?

Já rozhodně žádný technický všeuměl nejsem a sociálním sítím po všech těch schůzkách a telefonátech věnuji maximálně 30-40 minut denně.

Abych Vám to však lépe vysvětlil, dali jsme s kolegou Jan Kyselý společnými silami dohromady 5 základních kroků, které plní naší každodenní rutinu při práci se sociálními sítěmi.

5 základních kroků, které plní naší každodenní rutinu při práci se sociálními sítěmi.

1. Hledání a sdílení obsahu:

Každé ráno při cestě do práce se na mobilu podívám, co je na internetu nového. Hledám obsah, který by se mohl líbit mým potencionálním zákazníkům. Může jít o článek / infografiku / podcast / obrázek. Schovám si jeho odkaz pomocí aplikace Pocket nebo zdroj ihned přes aplikaci sdílím se svými kontakty na LinkedIn.

Poznámka autorů: Ještě než se do čehokoli pustíte, mějte jasno v tom, jakou cílovou skupinu na sociálních sítích chcete oslovit a jaká jsou klíčová slova produktu či služby, kterou nabízíte. Je to naprostý základ, bez kterého se dál nepohnete.

2. Hlídám si aktivitu u svých příspěvků a na mém profilu:

  • A. Sleduji, kdo komentuje a komu se líbí moje příspěvky.
  • B. Dívám se na to, kdo navštívil můj profil.

Hledám lidi, kteří jsou buď má cílová skupina nebo mají stejné zájmy.

Každý den je třeba hlídat hlavně aktivitu na mém profilu. Pokud totiž nepoužíváte prémiový účet na LinkedIn, zobrazí se Vám jména pouze posledních 5 návštěvníků.

Poznámka autorů: Váš profil ve vaší výkladní skříní. Věnujte mu proto náležitou pozornost. Pokud hledáte návod jak si profil upravit, pár tipů najdete v tomto článku: Jak si upravit svůj LinkedIn profil tak, aby prodával?

3. Oslovím aktivně všechny kontakty, ze kterých by se mohli v budoucnu vyklubat klienti.

Jakmile narazím na člověka, který odpovídá mé cílové skupině, oslovím jej osobní zprávou a poprosím o propojení. Cílem je vytvořit si silnou síť kontaktů, ze kterých mohu při prodeji v budoucnu čerpat.

Pokud chcete zvýšit své šance na pozitivní odpověď na Vaši žádost o propojení, přidejte personalizovanou zprávu.

Osobně se v takovém případě dočkám kladné odpovědi v 90%. Schválně posuďte sami generickou vs personalizovanou zprávu od kolegy Karla jednomu z kandidátů na interní pozici na obrázku níže. V obchodním jednání to funguje velice podobně.

Pamatujte, že cílem není prodat, ale získat kontakt.

4. Pracuji na angažovanosti se svou sítí

Tím, že si kontakty přidám do své sítě, práce teprve začíná. Pro každý měsíc mám vytipovaných několik firem, u kterých vidím velký potenciál k budoucí spolupráci a kontakty uvnitř společnosti, kteří o případné spolupráci budou rozhodovat.

S danými lidmi se snažím být v kontaktu a přes obsah a interakci si buduji obchodní vztah ještě před samotnou schůzkou. Tady je pár osobních tipů, jak na to:

  • Nebojte se komentovat jejich příspěvky (nebo je i sdílet), které souvisí přímo s Vámi nebo oblastí která Vás zajímá.
  • Buďte aktivní ve skupinách na LinkedIn, kde je aktivní i váš zákazník.
  • Re – tweetujte a upřednostňujte články, které by se mohly líbit dané skupině zákazníků. Ke každému příspěvku nezapomeňte připsat vlastní komentář, kterým obsahu přidáte vlastní přidanou hodnotu.

5. Efektivní vyhledání cílové skupiny (osoby, klienta) aneb Když potřebujete o svých klientech více informací.

Před prvním telefonátem nebo schůzkou chci mít o svých potencionálních klientech ucelený obrázek. Někdy však jen LinkedIn profil nestačí. Digitální svět však nabízí řadu dalších možností. Tady je přehled několika z nich:

a. Google search alias klíčová slova

Poznámka autorů: Při vyhledávání na Google či LinkedIn využívejte tzv.: Boolean search. Jedná se o využití několika pomocných slovíček, které kombinujete s klíčovými slovy. Vaše vyhledávání se tak stane mnohem efektivnější.

Pokud se s tímto termínem setkáváte poprvé, doporučujeme tento článek.

b. Vyhledávání přes Google fotky

Fotka může fungovat stejně jako Vaše klíčová slova. Stačí si stáhnout fotku kontaktu z LinkedIn a vložit ji do vyhledavače. Ten za Vás najde všechny relevantní informace.

c. Vyhledávání přes Plugginy

Plugginy jsou většinou softwary vyvinuté jako dodatkové služby k základní aplikaci (v našem případě LinkedIn). Pomohou Vám s aplikací efektivněji pracovat.

Já jich využívám hned několik. Jejich výčet a popis funkčnosti najdete v článku: 6 základních pravidel pro Social Selling v sekci pluginy.

d. Další sociální sítě

I když je LinkedIn hlavní médium pro získávání obchodních kontaktů, občas se vyplatí podívat i na další sociální sítě. Sám jsem byl překvapen, kolik dodatečných informací se dá zjistit třeba na Facebooku.

Nezapomeňte vše vyhodnocovat a své snažení měřit pomocí vlastních KPIs.

 

Související články

Staňte se součástí naší komunity a přihlašte se k odběru novinek.