FUTURE SALES | Osobní digitální značka - co to znamená a jak si ji vybudovat

Osobní digitální značka je obrázek, který si o nás cizí lidé udělají z informací na internetu a z naší komunikace na sociálních sítích. 

Denně sledujeme profily jiných lidí na sociálních sítích a hledáme si je na Googlu, abychom o nich získali více informací. Už jste však někdy zkusili to samé udělat sami se sebou? Tak schválně, zkuste si otevřít prohlížeč v anonymním režimu a zadat své jméno. Co se stalo? Jaké stránky vám vyskočily na prvních pozicích a co jste se o sobě dočetli? Jaké fotky se vám zobrazily? Pokud se o svůj digitální brand staráte, měli byste být spokojeni. Pro někoho to ale může být nepříjemné překvapení.  

Proč je budování osobní značky důležité pro profesionály a podnikatele

O svůj digitální obraz by se měl starat každý, kdo se v osobním a pracovním životě pohybuje na internetu (je to podobné, jako když se denně staráme o svůj zevnějšek). Informace na internetu jsou totiž dobrý sluha, ale zlý pán. Můžou nám pomoct získat například práci nebo zakázku od velkého klienta, ale také nám můžou uškodit.

Přistoupit zodpovědně a s jasným plánem ke své digitální značce se dvojnásob vyplatí podnikatelům a obchodním profesionálům, u kterých je jejich jméno součástí produktu, který nabízejí, či je produktem samo o sobě (živnostníci, specialisté, lektoři, drobní podnikatelé, startupisté atd.). 

Lidé totiž nakupují nejraději od lidí, které znají, kteří jsou jim sympatičtí a kterým důvěřují. Internet je dnes skoro vždy tím prvním místem, kam lidé zamíří, když o vás chtějí získat více informací. Určitě to znáte z vlastní zkušenosti, když jste chtěli něco koupit a hledali jste reference či informace o produktu.

6 kroků k vybudování vlastního digitálního brandu

1. Zameťte si před vlastním prahem.

Vložte do Googlu své jméno a vyhledejte všechny informace. Ty nevhodné můžete snadno smazat na všech profilech, ke kterým máte přístup. Pokud se informace objevují na stránkách, ke kterým nemáte přístup, požádejte o úpravu správce. Projděte své profily na sociálních sítích a vymažte vše, co nechcete veřejně sdílet. Nastavte si správně ochranu svého účtu (kdo může vidět vaše příspěvky atd.). 

2. Definujte si svou cílovou skupinu a klíčová slova.

Cílit na celý internet nedává smysl. Ať už jste majitel velké firmy, student, co hledá práci po škole, či máte start-up a chcete expandovat na zahraniční trh, potřebujete správně definovat cílovou skupinu, na kterou budete na sociálních sítích cílit. V opačném případě se nedočkáte pořádných výsledků.  

Hned za cílovou skupinou stojí definice klíčových slov. Klíčová slova jsou slova, fráze či celé věty, které lidé vkládají do vyhledávače, když chtějí najít produkt či službu. Klíčová slova by se měla objevovat na vašem profilu, v postech i v článcích na sociálních sítích. 

3. Určete si kanály, které budete pro budování své osobní značky používat.

Ideální je určit si pár kanálů, kterými se budete navenek prezentovat. Nemusíte být aktivní všude – není důležitá kvantita, ale kvalita. Pro B2B obchodní komunikaci se nejlépe hodí vlastní blog a profil na LinkedIn. Vždy však záleží na produktu, který nabízíte, jeho ceně, business modelu, cílové skupině a délce sales cyklu.

4. Vylaďte si svůj profil na sociálních sítích

Svůj profil na LinkedIn (či dalších sociálních sítích) si vylaďte do nejmenšího detailu. Prezentujte se jako odborník a profesionál ve svém oboru. Nezapomeňte na grafickou stránku profilu, která vám pomůže udělat dobrý dojem. 

Detailní návod, jak si svůj profil upravit, najdete v tomto článku.

5. Vyberte si své téma

V konkurenci na internetu se odlišíte jen tehdy, pokud cílové skupině nabídnete téma, o které bude mít zájem a bude pro ni relevantní (obsah s přidanou hodnotou pro jejich business, kariéru apod.). Při výběru berte v potaz i vlastní zkušenosti a znalosti a zaměření vlastního businessu. Klíčem je publiku nabídnout část svého know-how.

Například my se v našich postech a článcích zaměřujeme na téma, které známe nejlépe: digitální obchodní a marketingová strategie přes LinkedIn.

6. Buďte ve své komunikaci konzistentní

Na internetu vyhrává ten, kdo dlouhodobě a pravidelně vysílá jasné sdělení. Nad prvními neúspěchy mávněte rukou. Úspěch se nedostaví hned, je to spíše běh na dlouhou trať