Osobní digitální značka – co to znamená a jak si ji vybudovat


Osobní digitální značka je veřejný obraz, který si o nás lidé udělají z informací na internetu a z naší komunikace na sociálních sítích. 

Denně koukáme na sociální profily jiných lidí, abychom o nich získali více informací. Už jste však někdy zkusili to samé udělat u svého jména? Tak schválně, zkuste si otevřít prohlížeč v anonymním režimu a zadat své jméno. Co se stalo? Jaké stránky vyběhly na prvních pozicích a co jste se o sobě dočetli?  

O svůj digitální obraz by se měl starat každý, stejně jako se staráme o svůj zevnějšek. Informace na internetu nám mohou pomoci mnohé získat, ale také významně tratit, a to jak v osobním, tak pracovním životě. 

 

Proč je budování osobní značky důležité pro profesionály a podnikatele

Přistoupit zodpovědně a s jasným plánem ke své digitální značce se dvojnásob vyplatí podnikatelům a obchodním profesionálům, u kterých je jejich jméno částí produktu, který nabízejí, či je produktem samo o sobě – živnostníci, specialisté, lektoři, drobní podnikatelé, start-upisté. 

Lidé totiž nakupují nejraději od lidí, které znají, jsou jim sympatičtí a důvěřují jim. Internet je přitom to první místo, kam lidé zamíří, když o vás chtějí získat více informací. Schválně, vzpomeňte si sami na sebe, když jste chtěli koupit něco hodnotnějšího a hledali jste reference či info o produktu. 

 

Obrázek 1: Více jak 90 % lidí vyhledává informace o produktech a službách na internetu.

6 kroků k vybudování vlastního digitálního brandu

  1. Ukliďte po sobě nepořádek

Vložte do Googlu své jméno a vyhledejte všechny nevhodné informace. Pokud se informace objevují na stránkách, ke kterým nemáte přístup, požádejte o úpravu správce. Projděte své profily na sociálních sítích a vymažte vše, co nechcete veřejně sdílet a nastavte si správně ochranu svého účtu. 

  1. Definujte si svou cílovou skupinu a klíčová slova

Na tuto část nejlépe sedí jedno staré ruské přísloví: „Pokud budete po lese honit dva zajíce najednou, tak nechytíte ani jednoho.“ 

Ať už jste tedy majitel velké nadnárodní firmy, student, co hledá práci po škole, či start-upista, který má v plánu růst na zahraničním trhu, potřebujete správně definovat cílovou skupinu, na kterou budete na sociálních sítích cílit, jinak se nedočkáte pořádných výsledků.  

Hned za cílovou skupinou stojí definice klíčových slov. Klíčová slova jsou slova, fráze či celé věty, které lidé vkládají do vyhledávače, když chtějí najít produkt či službu. Klíčová slova by se měla objevovat v našem profilu, postech i článcích na sociálních sítích. 

  1. Určete si kanály, které budete pro budování své osobní značky používat 

Ideální je určit si pár vlastních kanálů, kterými se budete navenek prezentovat. Pro B2B obchodní komunikaci se nejlépe hodí vlastní blog a profil na LinkedIn. Vždy však záleží na produktu, který nabízíte, jeho ceně, business modelu, cílové skupině a délce sales cyklu.

 

Obrázek 2: Na LinkedIn je dnes 1,7 milionu Čechů. Jde tak o největší profesní a také největší digitální networkingové místo u nás. 

 

  1. Vylaďte si svůj social profil 

Svůj profil na LinkedIn (či dalších sociálních sítích) si vylaďte do nejmenšího detailu. Prezentujte se jako odborník a profesionál ve svém oboru. Nezapomeňte na grafickou stránku profilu, která vám pomůže udělat dobrý dojem. 

Detailní návod, jak si svůj profil upravit, najdete v tomto článku. 

  1. Vyberte si své téma

V konkurenci na internetu se odlišíte jen tehdy, pokud cílové skupině nabídnete téma, o které bude mít zájem a bude pro ni relevantní (obsah s přidanou hodnotou pro jejich business, kariéru apod.). Při výběru berte v potaz i vlastní zkušenosti a znalosti a zaměření vlastního businessu. 

  1. Buďte ve své komunikaci konzistentní

Na internetu vyhrává ten, kdo vysílá ven dlouhodobě a pravidelně jasné sdělení. Nad prvními neúspěchy mávněte rukou. Sdílet je třeba pravidelně a dlouhodobě. Klíčem je přitom publiku nabídnout část svého know-how.

 

Související články

Staňte se součástí naší komunity a přihlašte se k odběru novinek.