Prodává “zdravá databáze”
Vaše databáze by neměla být statickým prvkem, na který se posílá stejný obsah a nabídka. Takový přístup nemá většinou dobré výsledky a s konverzemi se nedostanete dál než na jednotky procent.
Zkuste kontakty rozdělit na několik segmentů například na základě proměnných jako jsou prodeje nebo reakce na dřívější komunikaci. Postupem času zjistíte, že většinu obratu tvoří jen určitá část kontaktů, na které tak můžete zaměřit svou pozornost a zdroje.
S frekvencí zpráv to však nepřehánějte. I nejrelevantnější zpráva ztrácí efektivitu, pokud ji opakujete příliš často.
Dejte si tu práci a e-maily individualizujte. Minimum by mělo být oslovení jménem nebo třeba poděkování za minulý nákup. Snažte se komunikaci co nejvíce automatizovat, jinak byste se mohli z neustále personalizace časem zbláznit. Na trhu je celá řada programů, které vám s tím pomohou.
Marketingová automatizace
Představte si, že umíte sbírat informace o každém z návštěvníků na vašich webových stránkách a čtenářích emailových newsletterů. Informace o tom, jaké produkty si prohlíží, jaké články čte nebo které video si pustil se uchovávají v pomyslných virtuálních šuplících.
Jakmile se daný zákazník rozhodne, že jsou pro něj vaše produkty či obsah natolik atraktivní, aby vám dal dobrovolně svůj email, pak se všechny tyhle informace spojí na jednom místě a vy tak máte kompletní profil zákazníka, se kterým můžete dále pracovat.
Tohle všechno a mnohem více dnes umí softwary, které se označují jako marketing automation neboli marketingová automatizace. Cílem je využít data nasbírané v online prostředí pro navýšení prodejů u aktuální databáze, budování dlouhodobého vztahu nebo akvizici nových klientů.
Multikanálové kampaně fungují nejlépe
Asi s shodneme na tom, že různé obchodní emailů dnes dostáváme desítky denně a většině z nich nevěnujeme žádnou pozornost. Jak tedy dostat naše sdělení k zákazníkovi?
Trendem je dnes multikanálová kampaň, při které se používá vícero komunikačních kanálů najednou.
Velice dobrých výsledků vykazuje například spojení e-mailingu a direct mailu (dopisu). V praxi to funguje tak, že na základě historie prodejů a výsledků emailové kampaně si vytvoříte segment TOP klientů, kterým kromě e-mailové zprávy zašlete časem i personalizovaný osobní dopis s pozdravem a třeba slevou na další nákup. Pokud byste to chtěli dotáhnout do dokonalosti, pak můžete vybraným klientům zavolat a připomenout jim končící platnost voucheru či slevy.
Multikanálová kampaň bude určitě dražší než klasický emailing, pokud je však správně postavená, pak dosahuje velmi dobrých výsledků.
Doručitelnost e-mailů silně ovlivňuje jejich design
Byly doby, kdy firmy prostě vzaly leták z tištěných médií a vložili jej v digitální podobě do těla emailu a tím měli hotovo. Pokud je vaše praxe podobná, pak se zbytečně ochuzujete o většinu příjemců. Snižujete tím totiž doručitelnost svých sdělení. Někteří emailový správci emailů totiž nezobrazují obrázky a pokud je váš email pouze pouze z obrázků, pak respondent nevidí vůbec nic.
Všechna důležitá sdělení proto vkládejte do emailu jako text a kompozici skládejte tak, aby i bez samotných obrázků dávala zpráva jako celek smysl.
Celkový design je kapitola sama pro sebe a většinou co odborník, to trošku jiný názor a přístup. Najít ten správný a nejefektivnější formát je tak často opravdovou alchymií. Nezbývá proto, než zkoušet a testovat.