O social sellingu se často zmiňujeme v našich postech i článcích. Tentokrát se však vrátíme úplně na začátek a shrneme, co to vlastně social selling je a jak s ním začít.
Stručně řečeno je to networking na sociálních sítích. My využíváme především LinkedIn, protože je to ryze profesionální sociální síť. V praxi to vypadá tak, že sdílíte se svou cílovou skupinou obsah, který z části prezentuje vaše služby, produkt či obor a má pro čtenáře vysokou přidanou hodnotu. Tím zvyšujete povědomí nejen o sobě jako o odborníkovi v oboru, ale také o produktu či službě, kterou nabízíte.
Vlastně je to celé hodně podobné konferencím a networkingovým akcím. Všechno se však odehrává online. Není třeba vysvětlovat, že od příchodu pandemie obliba online kanálů výrazně vzrostla.
Rozdíl mezi social sellingem a networkingem na firemních akcích:
- Místo přednášek sdílíte firemní obsah a vlastní profesionální doporučení a názory formou článku nebo příspěvků na sociálních sítích.
- Místo výměny názorů u baru nebo u stolu na konferenci reagujete na dotazy a názory v komentářích a osobních zprávách.
- Místo plné kapsy vizitek si odnášíte nová spojení na LinkedIn.
Proč se social sellingu začít věnovat?
- Přes 90 % B2B zákazníků si o svém budoucím nákupu získává informace v online prostředí. (Zdroj: 38 Social Selling Statistics You Need to Know for 2021 (superoffice.com))
- 75 % B2B zákazníků využívá sociální sítě při rozhodování o svém novém dodavateli. (Zdroj: 38 Social Selling Statistics You Need to Know for 2021 (superoffice.com))
- Na rozdíl od cold callingu jsou v prostředí sociálních sítí uživatelé rádi, když je obchodníci osloví. Podle studie ohledně social sellingu provedené společností LinkedIn jsou kupující aktivní na sociálních sítích otevření nabídkám prodejců a vítají příspěvky od odborníků z oboru.
- Velká část produktů se dnes nabízí globálně a sociální sítě jsou nástroj, jak se dostat ke klientům po celém světě (za rozumné peníze).
- Díky online datům si můžete dopředu zjistit o svém B2B zákazníkovi velké množství informací, které lze při prodeji využít.
Jak se social sellingem začít?
- Dříve, než se pustíte do čehokoliv dalšího, je třeba si sednout a detailně popsat svou cílovou skupinu. Od cílové skupiny se odvíjí jak výběr sociálních sítí, tak obsah, který na nich budete sdílet.
- Upravte si profil na sociálních sítích tak, aby reprezentoval nejen vás, ale i službu či produkt, který nabízíte. Váš profil je vaší výkladní skříní a měl by na budoucího klienta udělat dojem. V českých podmínkách půjde zejména o LinkedIn. Detailní návod najdete v článku: Jak proměnit svůj LinkedIn profil v prodejní nástroj?
- Najděte zajímavý obsah, který budete se svým publikem sdílet. Může se jednat o firemní články, vlastní blog nebo převzatý obsah.
- Sbírejte kontakty na své budoucí zákazníky tím, že je budete aktivně oslovovat. Každého člověka, který je součástí vaší cílové skupiny a navštívil váš profil, okomentoval článek nebo jej dále sdílel či ohodnotil, aktivně oslovte a přidejte si ho mezi své kontakty. Tím na něj získáte přímý kontakt a rozšíříte své publikum.
- Pokud vám informace z LinkedIn nestačí, můžete využít další nástroje, které máte k dispozici a o kterých pravidelně informujeme na našem blogu. Patří mezi ně placené nástroje jako Sales Navigator nebo LinkedIn Sales Insights, ale také Google či další sociální sítě:
A. Kontakt si můžete jednoduše vygooglovat pomocí jména nebo fotografie. Fotku si stačí stáhnout z LinkedIn a vložit do vyhledávače.
B. I když budete při social sellingu pracovat zejména s LinkedIn, vyplatí se občas zabrousit třeba na Twitter nebo Facebook.