FUTURE SALES | Social selling je dlouhodobá aktivita, nelze používat zkratky

Institut Cirkulární Ekonomiky je nevládní nezisková organizace, která společně se svými partnery pracuje na projektech, které umožňují přechod z lineárního chodu systému na cirkulární. O workshopech FUTURE SALES, které ve společnosti INCIEN proběhly v roce 2022, jsme si povídali se zakladatelkou Soňou Klepek Jonášovou.

Jak probíhala vaše spolupráce s FUTURE SALES?

Měli jsme školení pro celý tým, tedy asi 10 lidí. Začali jsme tím, že jsme si definovali, jak to na LinkedIn funguje, jaká je vlastně naše cílovka a obecné cíle. Jirka pro každého z nás připravil analýzu profilů a dosahů. Zajímavé bylo zjištění, že firemní stránka není zdaleka tolik efektivní (z hlediska dosahu) oproti tomu, co může zvládnout jednotlivec. Dozvěděli jsme se, kdo je a kdo není aktivní, kdo má kolik kontaktů a proč je zásadní budovat si velkou síť. Předtím nikdo z nás o LinkedIn příliš nepřemýšlel, nevěděli jsme, jak to správně využít, že je třeba kontinuálně rozšiřovat síť kontaktů. Samozřejmě je třeba postupovat strategicky. Také je dobré si hned na začátku realisticky říct, kdo se tvorbě obsahu opravdu bude/zvládne věnovat. Ne všichni z týmu můžou přispívat pravidelně.

Na co se workshopy zaměřovaly?

První workshop se hodně zaměřoval na naše osobní profily, co všechno profil umožňuje, jak si přidávat lidi, udělat si z toho rutinu. Když člověk má v síti jen 50 lidí, měl by pár měsíců zapracovat na tom, aby si vybudoval síť. Nemá smysl zveřejňovat příspěvky, když máte 50 sledujících, nikdo by je neviděl. Zjistili jsme, jak fungují algoritmy, vyhledávání, jak hledat v síti, když potřebujete někoho oslovit. To byl první impulz, pak jsme udělali pár prvních kroků. 

Hodně jsme se věnovali i obsahové strategii. Jak algoritmus na LinkedIn funguje, kdy publikovat příspěvky, jak by měly v ideálním případě vypadat, proč nekopírovat obsah atd. Zásadní bylo zbourání té první bariéry a vypublikování prvního postu. Po nějaké době jsem viděla, že si kolegové dávají s přípravou příspěvků práci. Myslím, že se na to docela naladili, když zjistili, že to docela dobře funguje.

Máte nějakou rutinu pro práci s LinkedIn?

U mě je to, když mám čas v nějakých slepých místech, třeba když sedím v tramvaji. V pracovních dnech se tam dívám denně. Ale já obecně nemám v ničem rutinu, spíš vyznávám organizovaný chaos. Snažím se ale mrknout na LinkedIn a odbavit všechno, co tam na mě čeká relativně pravidelně – dneska už vím, že je to klíčové i kvůli algoritmu. Navíc kdyby se mi tam poptávky, zprávy, komentáře nahromadily, neměla bych čas to odbavit. 

Čeho jste chtěli na LinkedIn dosáhnout?

Aby INCIEN byl co nejvíce vidět. Já jsem byla hlavní ambasador.

FUTURE SALES | Blog - profil Soňa Jonášová

Povedlo se to?

Zviditelnily se nám tváře. Když jsem odcházela na mateřskou, potřebovala jsem, aby se pozornost přesunula ode mě na tým. A myslím, že se to povedlo. Komunikace na LinkedIn zvýšila povědomí o členech týmu a tím, že se naučili komentovat příspěvky, nám to dává viditelnost i v rámci firemního profilu.

Kolik lidí je u vás teď aktivních na LinkedIn?

Hodně aktivní jsou 4 kolegové. Například Pavel Zedníček, který předtím fakt neměl rád sociální sítě. Od té doby, co to po mně převzal, je vidět, že tam je hodně aktivní, dává si s tím práci, na akcích fotí a posty má perfektně nachystané.

Jak tvoříte obsah?

Kolegyně má na starost marketing a řídí témata, která potřebujeme komunikovat. Má obsahový a brandový plán pro firemní stránku, ale u osobních profilů to tak není.

FUTURE SALES | Blog - profil INCIEN

Jak hodnotíte spolupráci s FUTURE SALES?

Pro nás velká příležitost. I když jsem byla zrovna těhotná a bylo toho hodně, dopadlo to všechno dobře. Workshopy jsme zvládli na začátku minulého roku (únor, březen) a sama jsem překvapená, že to doteď interně rezonuje.

Než si člověk vybuduje síť a naučí se návyky, půl roku uběhne jako voda. Obrňte se trpělivostí, bude to chvíli trvat. Na druhou stranu už víme, že to opravdu funguje. Všeobecně u nás je to na LinkedIn trochu složité, protože máme širokou cílovou skupinu. Mluvíme k politikům, zástupcům byznysu, akademickým institucím. Ale dá se to zjednodušit na lidi v rozhodovacích pozicích. Naše cílovka tam je, takže to spíš přináší výhody a extrémně to šetří čas

Je pro vás aktivita na LinkedIn důležitá?

Velká část poptávek po naší činnosti nám přijde přes LinkedIn. To se hodně změnilo za posledních pár let. Social selling je prostě dlouhodobá aktivita, nelze používat zkratky. 

Jinak to, co říkám na LinkedIn, říkám i v osobním životě. Je to veřejná záležitost, což podle mě hodně lidí na sociálních sítích nechápe. Já to mám jako doplněk mého života. LinkedIn je pro mě plnohodnotný zdroj informací, propojení s lidmi. 

Jak byste shrnula spolupráci ve 3 bodech?

  • Pro nás se z LinkedIn stal z okrajové sociální sítě velmi funkční a využívaný pracovní nástroj.
  • Pochopili jsme, že práce na něm dává smysl, jen když se na to člověk připravuje. Pokud tam člověk funguje náhodně, tak to nefunguje.
  • Pochopili jsme, jak důležité je zapojovat jednotlivé zaměstnance a nemít tak vysoké nároky na budování firemního profilu.