Jak funguje social selling v každodenní praxi?

Když se o social sellingu bavíme s kolegy a známými, kteří se mu nevěnují, často si myslí, že na LinkedIn a Twitteru musíme trávit neúměrné množství času a rozumět spoustě technických detailů, aby mělo naše snažení nějaký prodejní efekt. Naštěstí to není pravda. Rozhodně nejsme techničtí géniové a sociálním sítím se věnujeme přibližně 30 až 40 minut denně. Což je oproti minulosti, kdy jsme telefonáty a schůzkami trávili hodiny, výrazný pokrok.

Abychom vám popsali, jak social selling funguje na denní bázi, dali jsme dohromady 5 základních kroků, které jsou naší každodenní rutinou při práci se sociálními sítěmi.

1. Hledáme a sdílíme obsah.

Každé ráno při cestě do práce se na mobilu podíváme, co je na internetu nového. Hledáme obsah, který by se mohl líbit našim potencionálním zákazníkům. Může jít o článek/infografiku/podcast/obrázek. Schováme si jeho odkaz nebo zdroj ihned přes aplikaci sdílíme se svými kontakty na LinkedIn.

Poznámka autorů: Ještě než se do čehokoliv pustíte, mějte jasno v tom, jakou cílovou skupinu na sociálních sítích chcete oslovit a jaká jsou klíčová slova produktu či služby, kterou nabízíte. Je to naprostý základ, bez kterého se dál nepohnete.

2. Hlídáme si aktivitu u našich příspěvků a na profilech.

  1. Sledujeme, kdo komentuje a komu se líbí naše příspěvky.
  2. Sledujeme, kdo navštívil naše profily.

Hledáme lidi, kteří jsou buď naše cílová skupina, nebo mají stejné zájmy.

Každý den je třeba hlídat hlavně aktivitu na vašem profilu. Pokud totiž nepoužíváte prémiový účet na LinkedIn, zobrazí se vám jména pouze posledních 5 návštěvníků.

Poznámka autorů: Váš profil je vaší výkladní skříní. Věnujte mu proto náležitou pozornost. Pokud hledáte návod, jak si profil upravit, pár tipů najdete v tomto článku: Jak proměnit svůj LinkedIn profil v prodejní nástroj.

3. Oslovíme aktivně všechny kontakty, ze kterých by se mohli v budoucnu stát klienti.

Jakmile narazíme na člověka, který odpovídá naší cílové skupině, oslovíme ho osobní zprávou a poprosíme o propojení. Cílem je vytvořit si silnou síť kontaktů, ze které můžeme při prodeji v budoucnu čerpat.

Pokud chcete zvýšit své šance na pozitivní odpověď na vaši žádost o propojení, přidejte personalizovanou zprávu. My se v takovém případě dočkáme kladné odpovědi v 90 %. 

Pamatujte, že cílem není prodat, ale získat kontakt.

4. Práce se svou sítí.

Tím, že si kontakty přidáme do své sítě, práce teprve začíná. Pro každý měsíc máme vytipovaných několik firem, u kterých vidíme velký potenciál k budoucí spolupráci, a kontakty uvnitř společnosti, které o případné spolupráci budou rozhodovat.

S danými lidmi se snažíme být v kontaktu a přes obsah a interakci si budujeme obchodní vztah ještě před samotnou schůzkou. Tady je pár osobních tipů, jak na to:

  • Nebojte se komentovat příspěvky (nebo je i sdílet), které souvisí přímo s vámi nebo s oblastí, která vás zajímá.
  • Buďte aktivní ve skupinách na LinkedIn, kde je aktivní i váš zákazník.
  • Sdílejte a upřednostňujte články, které by se mohly líbit dané skupině zákazníků. Ke každému příspěvku nezapomeňte připsat vlastní komentář, kterým obsahu dodáte vlastní přidanou hodnotu.
  • Tvořte pravidelně vlastní obsah. Dodá vám to na důvěryhodnosti a vaše kontakty budou mít důvod vás sledovat.

5. Efektivně vyhledáváme cílovou skupinu (osoby, klienta).

Před prvním telefonátem nebo schůzkou chceme mít o svých potenciálních klientech ucelený obrázek. Někdy však jen LinkedIn profil nestačí. Digitální svět nabízí řadu dalších možností. Tady je přehled několika z nich:

A. Google search alias klíčová slova
Při vyhledávání na Google či LinkedIn využívejte tzv. Boolean Search. Jedná se o využití několika pomocných slovíček, které kombinujete s klíčovými slovy. Vaše vyhledávání se tak stane mnohem efektivnější.

Pokud se s tímto termínem setkáváte poprvé, doporučujeme tento článek.

B. Vyhledávání obrázků přes Google
Fotka může fungovat stejně jako vaše klíčová slova. Stačí si stáhnout fotku kontaktu z LinkedIn a vložit ji do vyhledávače nebo Google Lens. Ten za vás najde všechny relevantní informace.

C. Vyhledávání přes pluginy.

D. Další sociální sítě
I když je LinkedIn hlavní médium pro získávání obchodních kontaktů, občas se vyplatí podívat i na další sociální sítě. Budete překvapeni, kolik dodatečných informací se dá zjistit třeba na Facebooku.

Nezapomeňte vše vyhodnocovat a své snažení měřit pomocí vlastních KPIs.

Související články

Staňte se součástí naší komunity a přihlašte se k odběru novinek.