FUTURE SALES | Ghostwriting aneb když píšete příspěvky za někoho jiného

V poslední době se pravidelně zvedá procento aktivních uživatelů LinkedIn z top managementu, kteří tvoří vlastní obsah. A občas v diskuzích zachytíme debaty o tom, zda si to ti manažeři píšou sami, nebo ne. V tomto článku se proto blíže podíváme na takzvaný ghostwriting. Pravda je v tomto ohledu samozřejmě nezjistitelná, ale buďme upřímní – mít na tvorbu obsahu na sociální sítě agenturu nebo profesionálního copywritera je běžná praxe. Nikdo přece nechce na LinkedIn číst nerelevantní posty, které jsou plné gramatických chyb, a navíc nemají hlavu ani patu. Na profilech top manažerů to platí dvojnásob. 

Co je to tedy ten ghostwriting? 

Jednoduše řečeno je to psaní textu pro někoho jiného čili pod cizím jménem. Pro copywritery denní chleba. I ve Future Sales máme v týmu “copíky”, pro které není problém napsat post pro téměř libovolnou osobu. A určitě kvůli tomu netrpí výčitkami svědomí. Je to prostě práce jako každá jiná. 

Není to tak trochu neetické? 

Pokud se na sociálních sítích nepohybujete dlouhá léta dennodenně tak jako my, možná vám to na první zamyšlení přijde jako podvod. Vy přece nechcete číst příspěvky na osobním profilu nějakého člověka, který vás zajímá – ale které napsal někdo úplně jiný. O to ale v ghostwritingu rozhodně nejde. Pokud si klient najme agenturu nebo freelancera na tvorbu příspěvků, nejprve mu nasdílí svá témata, své myšlenky i svůj osobní názor. A v neposlední řadě tone of voice. Copywriter na základě těchto podkladů vytvoří příspěvek v rámci pravidel českého pravopisu a pravidel psaní úspěšných postů na LinkedIn, a klient si příspěvky převezme ke schválení. Často je před postováním ještě upraví podle sebe. Je třeba říct, že copywriter z toho nemá žádný tvůrčí kredit, protože jeho jméno se nikdy nikde neobjeví. Proto je tak těžké získat v této oblasti nějaké statistiky a čísla.  

Důvody pro to, aby “za vás” někdo psal posty, jsou prosté: 

  • Vaše PR oddělení trvá na tom, že musíte mít osobní profil na LinkedIn a musíte tam pravidelně tvořit obsah, ale vy na to nemáte čas, protože řídíte velkou firmu.
  • Vaši konkurenti už jsou na LinkedIn aktivní a vy rozhodně nechcete být pozadu, protože social selling přes LinkedIn očividně funguje. Ale nemáte čas psát si dvakrát týdně příspěvky. 
  • Máte chuť i čas tvořit vlastní obsah, ale raději se svěříte do rukou profesionální agentury, která již má se sociálními sítěmi zkušenosti. Bude to mnohem efektivnější, než se to učit za pochodu. 
  • Někdo vám doporučil služby copywritera, který vaše příspěvky posune na vyšší úroveň. Nejspíš to souvisí s tím, že jste dyslektik a dysgrafik. Nicméně mu dáte pět stránek podkladů s daty, osobními zkušenostmi a know-how, ze kterých může vesele čerpat. 

Jak na ghostwriting? 

  1. Seznamte se s člověkem, pro kterého píšete. Když to nejde osobně (s vedoucím managementem velkých společností je mnohdy velmi složité se potkat naživo), tak alespoň načtěte všechny materiály dostupné online. 
  2. Ujistěte se, že víte, jakým stylem klient komunikuje a jakým chce komunikovat, čili jeho tone of voice. To snadno zjistíte z jeho již publikovaných postů. 
  3. Vytvořte si komunikační plán témat, který klient schválí. 
  4. Buďte flexibilní a připravení dělat úpravy – to je v profesi copywritera denní chleba.