FUTURE SALES | Jak využít AI k definici cílové skupiny

Umělá inteligence se stala nedílnou součástí našeho života, zvykli jsme si ji využívat téměř na denní bázi. Práce s jazykovými AI modely, jako je třeba Chat GPT, nám neustále otevírá nové možnosti využití. Dokáže nám poradit, ale i ulehčit naši práci. Jednou z věcí, ve které vám AI může v bysnysu a marketingu pomoci, je také definice cílové skupiny

Tím však rozhodně netvrdíme, že byste se měli AI suše zeptat, kdo je váš ideální zákazník, a podle toho postavit své byznysové strategie. Do definice cílové skupiny vstupuje mnoho faktorů. AI nám ale snadno vyhodnotí historická data, a zároveň může přidat na cílovku novou perspektivu.

Co k tomu budete potřebovat?

V ukázce jsme využili jazykový model OpenAI ChatGPT 4 v placené verzi (20 USD/měsíc). Právě tento model umožňuje nainstalovat rozšíření (plugins), mezi které patří i Webpilot. Ten dává ChatGPT možnost procházet obsah webových stránek, což je klíčová funkce, kterou budeme k definici cílové skupiny potřebovat.

Jak na to?

1. Podívejte se do svých historických účetních dat a stáhněte si seznam firem, které přesně splňují vaší definici ideálních zákazníků.

Metriku, kterou při tom využijete, necháme na vás. Každá firma má toto nastavené trochu jinak:

– Obrat
– Ziskovost
– Délka spolupráce
– …

Jak dlouhý by seznam měl být? To je individuální. Vzorek by měl být relevantní. My jsme si v ukázce vyjeli zákazníky podle obratu, který dohromady tvořil 60 % příjmů firmy za dané období. 

2. K daným firmám dohledejte URL adresy jejich aktuálních webových stránek.

3. Zadejte příkaz ChatGPT.

→ Zadání příkazu jazykovému modelu se říká Prompt.
→ V první fázi je třeba AI navést, jak se má chovat.

Act as a business consultant. Your specialization is B2B Sales and marketing.

→ Následně popíšete úkol.

Your task is to help me as a business owner to identify my target audience based on key common attributes of the list of my current clients.
Here is the list of my current customers:   – – – – – –

Your answer needs to consider these criteria:

⇒ Company size.
⇒ Target market.
⇒ Specialization.
⇒ Services offered.
⇒ Industry of operation.
⇒ Other important attributes to consider.

Z pochopitelných důvodů vám zde seznam našich klientů ukázat nemůžeme. Pro potřeby ukázky jsme vybrali jen čtyři náhodné společnosti. 

A výsledek? 

ChatGPT si pomocí pluginu Webpilot prohlédl webové stránky všech zmíněných firem, porovnal informace a nabídnul navrhované výsledky.

4. A co klíčové kontaktní osoby?

Ve chvíli, kdy máte model již natrénovaný, a zároveň má všechny potřebné podklady, můžete se doptat na další otázky. Například o klíčových osobách, na které byste se mohli v daných společnostech obrátit. 

Výsledek: 

5. Marketingové kanály

Může jít se svými dotazy ještě o kousek dál a doptat se na komunikační kanály, které lze využít pro oslovení této cílové skupiny.

Výsledek:

Zde však musíme doplnit, že v tomto případě nám model nic světoborného nedoporučil. V ukázce vidíte, že jde o klasické marketingové poučky, které všichni známe.

Obecně jsme ale s výsledkem byli velmi spokojení. V našem případě šlo spíše o potvrzení předem daných hypotéz. 

Největší přidaná hodnota při hledání cílové skupiny pomocí AI byla úspora času při procházení dat (webových stránek) a při tvorbě závěrů. Umělé inteligenci vše trvalo přibližně 2 minuty. Za normálních okolností by takové analýze musel člověk věnovat až několik hodin svého času.