Základem social sellingu je mít kvalitně vyplněný osobní profil na LinkedIn a být na síti aktivní. V tomto článku se zaměříme na to, jak s profilem pracovat tak, aby vám pomohl získávat nové obchodní kontakty.
Jak využít osobní profil jako obchodní nástroj? Upravte ho tak, aby společně s vámi prezentoval i výrobek nebo službu, kterou nabízíte. Tím si vytváříte prostor pro navazování obchodních kontaktů. Následující tipy se nám osobně osvědčily a jsou určeny zejména pro ty, pro které je hledání nových klientů a udržení dlouhodobého vztahu s těmi stávajícími denním chlebem.
1. Pracujte s klíčovými slovy
Váš profil se dá optimalizovat (SEO), stejně jako třeba webové stránky vaší společnosti. V praxi to znamená, že pokud vyberete ta správná klíčová slova a dáte si se svým profilem trochu práce, mohou jej vyhledávače (Google, Seznam nebo interní vyhledávání na samotném LinkedIn) vyhodnotit jako velmi kvalitní a nabídnout vašemu budoucímu klientovi, který se zrovna potlouká po internetu a hledá dodavatele, na předních pozicích ve vyhledávání.
Jak vybrat klíčová slova? Udělejte si seznam slov a slovních spojení, která vaši firmu nebo produkt charakterizují. Inspiraci najdete také u svých stávajících zákazníků. Zeptejte se jich, jaká slova by při vyhledávání vaší firmy použili. Když najdete mezi těmito seznamy shodu, máte klíčová slova. Nyní s nimi naplňte svůj profil.
2. Představte se své cílové skupině
Titulek (headline) vašeho profilu je zcela zásadní. Je to jedna z částí, odkud si vyhledávače berou informace o vašem profilu a nemělo by tedy zůstat pouze u názvu pozice. Je sice skvělé, že zastáváte pozici Sales nebo Marketing Managera, ale podle toho vás potenciální klienti nenajdou. Využijte proto klíčová slova definující váš business a doplňte to krátkým chytlavým vysvětlením.
Návštěvníci vašeho profilu, kteří se rozhodnou zůstat a přečíst si o vás něco víc, se potom zaměří na část O mně (About). Dejte si na ní záležet stejně jako na titulku.
Jak by měl souhrn vypadat?
- Začněte krátkým shrnutím, kde vysvětlíte, čím se doopravdy aktuálně zabýváte a co je podstatou vašeho produktu.
- Následně v několika větách návštěvníkovi vysvětlete, v čem mu můžete pomoci.
- Pokud máte referenční partnery, připojte jejich názvy. Zvýšíte tak kredibilitu vašeho profilu.
- Neměl by chybět kontakt pro případ, že by vás chtěl klient ihned oslovit.
- Na závěr vyjmenujte všechna klíčová slova, která jste vybral/a.
3. Přemýšlejte o svém profilu jako o stránce v novinách
Když už se vám podaří potencionálního zákazníka dostat na váš profil, máte asi 2,5 sekundy, abyste na něj udělali dobrý dojem. Tolik času totiž trvá, než se většina lidí rozhodne, zda je mu protějšek sympatický, či nikoli.
- Vyberte si opravdu reprezentativní fotku. Nepoužívejte fotky z výletů či dovolených nebo vyřezaný obličej ze skupinovek. Pokud žádnou takovou fotku nemáte, stojí za to něco málo investovat do služeb profesionálního fotografa a udělat si pár pracovních fotek. Stoprocentně se vám budou hodit. Fotka by samozřejmě měla být vcelku aktuální a doporučujeme se na ní smát.
- Využijte nějaký neutrální podkladový obrázek. Ten by měl jen dokreslovat celkovou podobu profilu, nikoli strhávat zbytečně moc pozornosti nebo výslovně rušit. Doporučujeme na pozadí použít logo a barvy společnosti, pro kterou pracujete.
- Upravte si URL svého profilu. Stačí kliknout na nastavení a místo nesmyslného sletu písmen a čísel vložit své celé jméno.
- Ujistěte se, že je váš profil všem přístupný. Tyto možnosti najdete také v nastavení.
Jaké chyby nejčastěji vidíme na profilech uživatelů LinkedIn? O tom Také píšeme na našem blogu.
4. Ukažte, že jste v tom, co děláte, opravdu odborník.
Vytvořte si obsahový plán a pravidelně přispívejte na svůj LinkedIn. Na základě vybraných klíčových slov vytvořte několik článků, které se budou daných témat týkat. Ukážete tak svou odbornost a přitáhnete pozornost ke svému profilu. Kvalitní články ocení také vaši stávající klienti, kteří si tak prohloubí své vědomosti a navíc s nimi udržujete neustálý kontakt.
5. Vytvořte si co největší publikum
Čím více lidí budete mít ve své databázi, tím větší dosah váš obsah bude mít. Lidé jej totiž nemusí jen číst, ale také sdílet dál se svými kontakty. Navíc můžete svým kontaktům posílat zprávy zdarma, což může být velmi efektivní komunikační kanál.
Věnujte proto denně 10-15 minut sběru nových kontaktů. Pokud se na váš profil podíval někdo nový, nezahálejte a napište mu personalizovanou zprávu a přidejte si ho mezi kontakty. Potkali jste někoho zajímavého na poslední networking akci? Opět není třeba otálet a žádost mu pošlete co nejdříve.
6. Využijte i ostatní sociální sítě
Pokud jste si dali tu práci a vytvořili opravdu kvalitní obsah, pak jej nezapomeňte sdílet i na jiných sociálních sítích – zvýšíte tak jeho dosah. Daný kanál však vybírejte obezřetně. Ne všechno, co postujete na LinkedIn, se třeba na Facebook hodí a naopak.
7. Nebojte si říct si o doporučení
Máte za sebou úspěšný projekt? Nebojte si u klienta či kolegy říct o doporučení. Ti mohou hodnotit jak vaše schopnosti, tak napsat krátký textový vzkaz. Seznam ohodnocených schopností (Skills) seřaďte tak, aby na prvních místech byly ty, které se primárně týkají vašeho podnikání.
8. Své snažení Na LinkedIn můžete měřit
Slouží k tomu tzv.: SSI score (Social Selling Index), které hodnotí několik aspektů vašich aktivit na LinkedIn. Vaše aktuální SSI si můžete zdarma zjistit na této adrese.