FUTURE SALES | Přijmout nebo nepřijmout na LinkedIn každé pozvání?

Hlídáte si kvalitu a berete LinkedIn jen jako síť osobních kontaktů, stejně jako třeba Facebook nebo patříte k LinkedIn Open Networkers (LION) a přijmete do své sítě každého, kdo o to požádá? Jaký přístup se Vám vyplácí?

Přesně tuto otázku jsem nedávno položil na LinkedIn v podobě otevřené diskuse. Mým cílem bylo zjistit, zda jsou čeští uživatelé LinkedIn spíše konzervativní a spojují se pouze se svým nejbližším okolím nebo zda naopak vnímají tuto sociální síť jako další nástroj networkingu pro svou kariéru či business. K mému překvapení se do diskuse zapojilo více jak 200 lidí z České republiky i Slovenska, z čehož už si člověk může udělat celkem dobrý obrázek.

Jak se můžete na LinkedIn chovat?

Vše záleží na konkrétním cíli, se kterým jste na tuto sociální síť přišli a přístupý tak může být mnoho. Patřit můžete například mezi uživatele označující se jako “LinkedIn Open Networkers” (zkratka -LION-), jejiž cílem je mít co největší síť kontaktů, ze které pak v průběhu času těží. Přijmají tak každou pozvánku ke spojení, která jim dorazí a veřejně to dávají najevo právě označením- LION- za svým jménem. LinkedIn omezuje počet přímých spojení (spojení 1. řádu) na 30 000 kontaktů. Prostoru je tedy dost.

Velmi odlišně se chovají uživatelé, kteří se řídí heslem: “Nejdřív se znát osobně, pak se spojovat eventuálně virtuálně”. Tito lidé si velmi pečlivě hlídají kvalitu svých spojení a příjímají pozvánky jen od lidí, které osobně znají.

Jak vypadá ideální model podle českých a slovenských uživatelů?

Většina účastníků diskuse se však shodla na tom, že přijímat jen kontakty, které osobně znám nebo naopak přijímat úplně všechny není ta správná cesta a pravdu je třeba hledat někde uprostřed. Tedy aktivně budovat síť kontaktů zejména mezi svou cílovou skupinou a lidmi, kteří Vás mohou něco naučit a inspirovat.

Níže najdete několik doporučení, které se v rámci diskuze setkaly s velmi pozitivním ohlasem. Co si z toho odnesete, nechám na Vás.

  • LinkedIn není Facebook a přijímat jen kontakty, které osobně znáte Vás bude držet na místě.
  • Nové kontakty mohou přinést inspiraci a zajímavé názory.
  • Je však třeba být aktivní, publikovat a rozvíjet diskuse. Tím si budujete osobní PR a transparentnost, kterou pak můžete využít v obchodu.
  • Pokud posíláte pozvánku sami, přidejte vždy osobní zprávu ideálně s odkazem na společný zájem či téma, které můžete dále rozvíjet.
  • Nezapomínejte na svou vlastní intuici. Ta napoví, kdo se může v budoucnu hodit.
  • Na LinkedIn je dnes více jak 1 000 000 českých uživatelů. Je to tak největší networkingová událost vůbec. Byla by škoda zahodit takovou příležitost.