FUTURE SALES | E-mail marketing: 3 zabijáci, kteří zničí reputaci vaší domény

Jako odesílatel hromadných sdělení získáváte tzv. Sender score (reputace odesílatele). Reputace odesílatele se přiřazuje k doméně, ze které odesíláte kampaně. Vypočítává se na základě doručitelnosti a chování vašich odběratelů. Reputace se pohybuje na škále od 1 – 100. A právě podle vaší reputace určují e-mailoví klienti (Gmail, Hotmail, Yahoo, Seznam) vaši důvěryhodnost. Na jejím základě pak rozhodují o tom, jestli vaše kampaň skončí v doručené poště, nebo ve SPAM.

3 faktory, které ovlivňují reputaci vaší domény

  1. PAM hlášení – počet uživatelů, kteří označí váš e-mail jako SPAM.
  2. Blacklisting – používají e-mailový klienti, aby identifikovaly domény, které rozesílají nevyžádanou poštu. Chrání tak uživatele svých služeb od spamových zpráv. Vaše doména se může objevit v několika blacklistech zároveň.
  3. Zasílání kampaní na neaktivní e-maily – posílání na neaktivní, neexistující schránky. Zvyšuje se tím tzv. Bounce rate, tedy míra nedoručení e-mailů. Často se jedná o neexistující, zrušené schránky, které se ve vysoké míře vyskytují v nakoupených databázích.

Koupené databáze se sice tváří jako velmi relevantní nástroj pro váš marketing. Obsahují seznam jmen, pracovních pozic, oborů i dalších demografických údajů, které vám pomáhají cílit na vaši cílovou skupinu. Věřte, že jejich nákup je nebezpečný a může vás i vaši reputaci nenávratně poškodit.

Kde zjistit reputaci své domény

Skvělá reputace domény je nad 80, dobrá pak nad 70. Pokud je vaše reputace nižší než 70, je vaše reputace slabá. Reputaci domény můžete zjistit na Sender Score.

Právě reputace odesílatele a vysoká míra Bounce rate je jedním z důvodů, proč nekupovat e-mailové databáze. Jedná se sice o jednoduchou cestu, jak navýšit váš počet odběratelů, ale také o velmi riskantní.

Kupované databáze obsahuji e-mailové adresy lidí, kteří se nepřihlásili k odběru vašich sdělení a vnímají vaše zprávy jako otravné a pravděpodobnost, že na vaše sdělení budou reagovat, se blíží nule. Zároveň obsahují e-maily, které jsou neaktivní. To znamená, že je systém nedoručí a vám se zvyšuje již zmiňovaný Bounce rate. Ten by neměl přesáhnout 2% hranici.

Cesta ke “zdravé” doméně – Nechte ji organicky růst

Namísto kupování e-mailové databáze, se snažte o její organický růst. Správně postavená e-mailová databáze zvyšuje míru doručení a interakce uživatelů a e-mailu. Vaše IP adresa se tak nemusí bát o svou reputaci. Organická databáze, je taková databáze, do které se odběratel sám přihlásí. Chce slyšet o vás, o vašem produktu. Zajímá ho váš obsah a reaguje na něj. Navíc je u takových odběratelů vyšší pravděpodobnost, že se stanou vašim dlouhodobým zákazníkem.

Jedním z prostředků, jak e-mailovou databázi dobře stavět je používání personalizace. A právě o personalizaci bude další díl našeho emailového seriálu.

Další články ze seriálu o E-mail marketingu:

  • E-MAIL MARKETING – ÚVOD: 4 DŮVODY PROČ BYSTE MĚLI POSÍLAT E-MAILY

Autor článku: Jan Weisser